Herken je dit? Vanuit Google bezoek je een weblog op zoek naar informatie. Helaas bevat het artikel niet de informatie die je zocht, en je gebruikt de zoekfunctie van het weblog. Het resultaat: Sorry niets gevonden!
Bedrijfsblind of gewoon vergeten?
Wat ik opmerkelijk vind, is dat je over het optimaliseren van de pagina met gevonden resultaten nauwelijks iets terug kunt vinden op blogs of websites die zich gespecialiseerd hebben in website optimalisatie. De vraag is dus of deze bedrijven zelf bedrijfsblind geworden zijn, of het totaal over het hoofd zien? Want met grote waarschijnlijkheid is het zo dat degene die zoekt en de melding “Niets gevonden” krijgt, direct terugkeert naar Google om daar zijn zoektocht voort te zetten. Een gemiste kans dus, terwijl de oplossing zo simpel is.
Optimaliseer je zoekpagina als er geen gevonden resultaten zijn met een contactformulier
De oplossing is heel eenvoudig. Zorg voor extra optie’s, en optimaliseer de pagina met niet gevonden resultaten. Denk bijvoorbeeld aan het weergeven van de rubrieken die je op je blog hebt, of de nieuwste artikelen. Maar mijn tip is gebruik een extra contactformulier, waarmee je de zoeker uitdaagt om je een tip te geven. Stel de zoeker de vraag “Naar welk artikel hij of zij op zoek was” met een inspirerend contactformulier. Je slaat dan 2 vliegen in een klap. Ten eerste biedt het je de mogelijkheid contact op te nemen met de inzender van het formulier, en ten tweede heb je een nieuw onderwerp om een artikel over te schrijven.
Mijn voorbeeld en extra informatie over het optimaliseren van je zoekpagina.
Geef een reactie